Παρασκευή 1 Ιουλίου 2016

Σ/Ν για τη Νομική Βοήθεια - Σχόλια και προτάσεις αλλαγών



Τα παρακάτω σχόλια/προτάσεις για αλλαγές στο Σ/Ν που τέθηκε από το Υπουργείο Δικαιοσύνης Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων σε δημόσια διαβούλευση αποτελούν μια ενδεικτική πρώτη λίστα αλλαγών/σχολίων και επουδενί δεν εξαντλούν τον δημόσιο διάλογο αναφορικά με ένα τόσο σημαντικό θέμα, τόσο για τους συναδέλφους δικηγόρους όσο και για τους απλούς πολίτες, όπως είναι η Νομική Βοήθεια.

Τα παρακάτω σχόλια  υποβλήθηκαν σήμερα στον ΔΣΠ και θα αποτελέσουν τη συνεισφορά του ΔΣΠ στη δημόσια διαβούλευση ενόψει και της Συντονιστικής Επιτροπής που θα συνεδριάσει σήμερα για να εξετάσει τις προτάσεις των Συλλόγων αναφορικά με τα τελευτίας τρία (-3-) νομοσχέιδα που εισήγαγε σε δημόσιο διάλογο το ΥΔΔΑΔ. 


ΕΙΣΗΓΗΣΗ - ΣΧΟΛΙΑ ΠΡΟΣ ΤΟ ΔΣ ΤΟΥ ΔΣΠ
ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ Σ/Ν ΜΕ ΤΟΝ ΤΙΤΛΟ
"ΠΑΡΟΧΗ ΝΟΜΙΚΗΣ ΒΟΗΘΕΙΑΣ ΣΕ ΦΥΣΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ".

Σε συνέχεια της απόφασης που ελήφθη στο από 29/6/2016 ΔΣ του ΔΣΠ παραθέτω σχόλια/προτάσεις για αλλαγές στο ανωτέρω Σ/Ν, ώστε να χρησιμοποιηθούν ως προτάσεις του ΔΣΠ στην έκτακτη συνεδρίαση της Συντονιστικής Επιτροπής της Ολομέλειας των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων της χώρας που θα συνέλθει στα γραφεία του ΔΣΑ την 1/7/2016.

Άρθρο 1
Αντικείμενο Παροχής Νομικής Βοήθειας
  •       Στη συμβιβαστική επέμβαση του Ειρηνοδίκη (άρθρο 209 ΚΠολΔ) όπως και στην Ποινική Συνδιαλλαγή (άρθρο 308Β ΚΠοινΔ) δεν προβλέπονται ελάχιστες αμοιβές βάση του Κώδικα Δικηγόρων.  Συνεπώς, θα πρέπει να καθοριστεί η αποζημίωση αναφορικά με τις διαδικασίες αυτές.
  •    Επίσης αναφορικά με την εξωδικαστική Διαμεσολάβηση του άρθρου 214Γ ΚΠολΔ, θα πρέπει να προβλέπεται νομική βοήθεια αναφορικά με το μερίδιο της αμοιβής του Διαμεσολαβητή που θα αντιστοιχεί στο μέρος το οποίο θα είναι και δικαιούχος της Νομικής Βοήθειας καθώς, βάση του ν. 3898/2010, η αμοιβή του διαμεσολαβητή καταβάλλεται σε ίσα μερίδια από τα μέρη της διαμεσολάβησης.  Συνεπώς, όπως προβλέπεται η αμοιβή του συμβολαιογράφου ή/και του Δικαστικού Επιμελητή, θα πρέπει να προβλεφθεί και το μέρος της αμοιβής του διαμεσολαβητή.
  •     Αναφορικά με τις υποθέσεις ιδιωτικού δικαίου θα πρέπει να προβλεφθούν ειδικές διατάξεις για τις υποθέσεις που εμπίπτουν στον ν. 3869/2010 (Νόμος Κατσέλη) όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει καθώς είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός πως  μετά τις πρόσφατες τροποποιήσεις του νόμου και ιδίως από 1/1/2016 το αντικείμενο του νόμου αυτού γίνεται δυσχερέστερο ως προς την αντιμετώπιση του από τους συναδέλφους και ως προς το νομικό κεφάλαιο, και ως προς τη σύνταξη της σχετικής αίτησης καθώς τα δικαιολογητικά που απαιτούνται είναι περισσότερα και τα νομικά θέματα είναι πιο δύσκολα.  Συνεπώς, χρειάζεται μεγαλύτερη εξειδίκευση των συναδέλφων από ότι στο παρελθόν και θα πρέπει να υπάρχει κάποιο καλύτερο οικονομικό κίνητρο για να νιώθει ο συνάδελφος πως αξίζει να ασχοληθεί.  Ως εκ τούτου, είτε θα πρέπει να μπει ειδική κατηγορία υποθέσεων στο αντικείμενο παροχής της νομικής βοήθειας, είτε να προβλεφθεί δυνατότητα η κάθε Επιτροπή Νομικής Βοήθειας να καταρτίζει ειδική λίστα αναφορικά με αυτές τις υποθέσεις και οι Συνήγοροι που θα βρίσκονται στη λίστα αυτή να ασχολούνται αποκλειστικά με τις υποθέσεις αυτές, πράγμα το οποίο να προβλέπεται και στις συμβάσεις έργου που θα υπογράφουν με το Υπουργείο. 
  •    Να προβλέπεται νομική βοήθεια και για τις διαδικασίες ενώπιον των Ευρωπαϊκών Δικαστηρίων (ΔΕΚ, Δικαστήριο ΕΣΔΑ κλπ.)

Άρθρο 2
Δικαιούχοι Νομικής Βοήθειας
  •      Η εμμονή στο τεκμαρτό εισόδημα θα περιορίσει τους δικαιούχους νομικής βοήθειας καθώς δεν αποδίδεται η καθαρή οικονομική δυνατότητα του αιτούντος την νομική βοήθεια. Προτείνεται η απαλοιφή της σχετικής διάταξης.

Άρθρο 3
Διαδικασία Παροχής Νομικής Βοήθειας
  •    Πρέπει να προσεχθεί η παράγραφος 7 του άρθρου αυτού καθώς υπάρχει υποχρέωση τήρησης και επεξεργασίας αρχείου σύμφωνα με τον Νόμο για τα Προσωπικά Δεδομένα και ενόψει και του νέου Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των προσωπικών δεδομένων των φυσικών προσώπων, τα πρόστιμα που καθορίζονται είναι τεράστια και θα πρέπει να επιδειχθεί η δέουσα προσοχή από τους Δικηγορικούς Συλλόγους, οι οποίοι θα είναι υπεύθυνοι για την τήρηση και επεξεργασία των στοιχείων των αιτούντων την νομική βοήθεια.

Άρθρο 4
Περιεχόμενο και έκταση της νομικής βοήθειας
  •    Η νομική βοήθεια για την παροχή νομικών συμβουλών θα πρέπει να εξειδικευτεί αναφορικά με τον τρόπο χρέωσης και την έκταση των νομικών συμβουλών, π.χ, θα τιμολογείται με χρονοχρέωση και με την κατώτατη αμοιβή που προβλέπεται στον Κώδικα Δικηγόρων.  Ποιος ο τρόπος ελέγχου για την χρονοχρέωση; θα προβλέπονται συγκεκριμένες ώρες για συγκεκριμένες συμβουλές ή θα υπάρχει ένα "πακέτο" ωρών το οποίο θα χρησιμοποιεί ο αποδέκτης της νομικής βοήθειας; Το θέμα κρίνεται ιδιαιτέρως σοβαρό καθώς θα πρέπει να αποτραπούν φαινόμενα κατάχρησης από τους πολίτες και προστασίας των συναδέλφων, ιδίως εάν η αμοιβή που θα προβλεφθεί είναι ιδιαιτέρως χαμηλή.
  •       Να προβλέπεται κάλυψη των εξόδων των συνηγόρων αναφορικά με την υπόθεση, που δεν έχουν να κάνουν αποκλειστικά με την παράσταση ενώπιον των Δικαστηρίων και Αρχών (π.χ. έρευνα σε Υποθηκοφυλακεία, φωτοτυπίες, μεταφορικά κλπ).
  •      Να προβλεφθούν χρηματικά πρόστιμα για την κατάχρηση της νομικής βοήθειας από άτομα που είτε αποκρύπτουν εισοδήματα ή δεν τηρούν την υποχρέωση ενημέρωσης αναφορικά με την οικονομική τους κατάσταση με συνέπεια να στερούν από πραγματικούς δικαιούχους την δυνατότητα υπαγωγής τους.

Άρθρο 5
Παύση και ανάκληση της βοήθειας
  •     Με το άρθρο αυτό, το βάρος διαπίστωσης της παύσης της νομικής βοήθειας λόγω μη συνδρομής των κατάλληλων προϋποθέσεων ανατίθεται στην Επιτροπή Νομικής Βοήθειας και στους Συντονιστές μετατρέποντάς τους σε ελεγκτικά όργανα.
  •   Για να τηρηθεί η διαδικασία "επικαιροποίησης" των οικονομικών στοιχείων των αιτούντων/δικαιούχων θα πρέπει να προβλεφθεί δυνατότητα επικοινωνίας της Γραμματείας με τους αιτούντες δικαιούχους για την προσκόμιση των "επικαιροποιημένων" οικονομικών στοιχείων (μετά το έτος από την υπαγωγή στη νομική βοήθεια).

Άρθρο 8
Συγκρότηση και Αρμοδιότητες Επιτροπών Νομικής Βοήθειας
  •      Το άρθρο 12 δεν έχει παραγράφους 9 και 10.  Μάλλον η αναφορά είναι για το άρθρο 13 και πρέπει να διορθωθεί.

Άρθρο 9
Σύνθεση Επιτροπών Νομικής Βοήθειας
  •       Πρέπει να υπάρξει ρητή πρόβλεψη για τα δύο μέλη της επιτροπής σε περίπτωση που στην εφετειακή περιφέρεια υπάρχει μόνο ένας Δικηγορικός Σύλλογος.  Στην περίπτωση αυτή προτείνεται, είτε να είναι επιπλέον μέλη του ΔΣ του Συλλόγου είτε να γίνεται κλήρωση μεταξύ των μελών του Συλλόγου με ελάχιστο χρόνο υπηρεσίας τα 10 έτη δικηγορίας.
  •       Η θητεία των μελών της Επιτροπής πρέπει να είναι τετραετής, ώστε να συμβαδίζει με τη θητεία των Διοικητικών Συμβουλίων που θα προέλθουν από τις Δικηγορικές εκλογές του Νοεμβρίου 2017 τα οποία θα αναλάβουν από την 1/1/2018 και η θητεία τους θα είναι τετραετής (Άρθρο 106 Κώδικα Δικηγόρων).
  •       Σύμφωνα με το άρθρο 95 παρα. 5 το ΔΣ κάθε Συλλόγου μπορεί να προσλαμβάνει μέλη του ή μη με αμοιβή ως υπαλλήλους του Συλλόγου χωρίς αυτό να συνιστά ασυμβίβαστο, κώλυμα ή λόγο αναστολής.  Αναλογικά, φρονώ πως θα μπορούσε να προβλεφθεί μια συμβολική αμοιβή από το Υπουργείο - όχι από τον Σύλλογο - για τα μέλη της Επιτροπής καθώς ο χρόνος απασχόλησης, οι αρμοδιότητες και η ευθύνη τους αναφορικά με το όλο έργο είναι τέτοια που θα καταστήσει δύσκολη την προσφορά μελών ΔΣ προς απασχόλησή τους στην Επιτροπή.

Άρθρο 10
Συνεδριάσεις Επιτροπής Νομικής Βοήθειας
·        Η καθημερινή συνεδρίαση κρίνεται αδύνατη και ατελέσφορη.  Θα πρέπει να είναι μία ή δύο φορές την εβδομάδα.

Άρθρο 11
Συντονιστές
·        Θα πρέπει να προβλεφθεί τί θα γίνεται σε περίπτωση που μετά τον ένα συν ένα χρόνο θητείας του Συντονιστή, δεν υπάρχουν άλλοι κατάλληλοι υποψήφιοι και αν μπορεί κατ' εξαίρεση να διορίζεται εκ νέου για τρίτο συνεχόμενο χρόνο καθώς και μια ανάλογη περίοδος όπως για τους Συνηγόρους κατά την οποία δεν μπορεί να επανέλθει στη θέση αυτή (π.χ. μια 2ετία).
·        Στην παράγραφο 4 να αναριθμηθεί το άρθρο 14 παρ. 2 σε 15 παρ. 2.
·        Να γίνει πρόβλεψη για το ποιος καταγγέλλει τη σύμβαση του Συντονιστή για άλλο λόγο (π.χ. βαρεία αμέλεια) εκτός των όσων αναφέρονται στην τελευταία παράγραφο του άρθρου.  Ο Υπουργός μετά από πρόταση της Επιτροπής ίσως;

Άρθρο 12
Αρμοδιότητες Συντονιστών
  •       Να αναριθμηθεί η αναφορά στο άρθρο 12 παρ. 9 και 10 στο σωστό άρθρο 13 παρ. 9 και 10.


Άρθρο 13
Συνήγοροι
  •      Με το να θέτουμε ελάχιστο όριο άσκησης δικηγορίας τα 2 έτη θίγονται οι νέοι δικηγόροι και πλήττεται η δυνατότητα που έχουν από τα πρώτα στάδια της σταδιοδρομίας τους να δουν τη φύση των δικαστηριακών ή μη υποθέσεων και να επιλέξουν τυχόν κατεύθυνση εξειδίκευσης.  Επίσης, υπάρχουν διαδικασίες (π.χ. συναινετικά διαζύγια, ή διατάξεις Ειρηνοδικείου) όπου δεν χρειάζεται να υπάρχει αυτή η διετής εμπειρία.  Επίσης, η εμπειρία δεν είναι θέμα ετών αλλά διαδικασιών που έχει αντιμετωπίσει ο δικηγόρος στην καθημερινή πρακτική και από μόνη της η διετία ως απλώς χρόνος άσκησης της δικηγορίας δεν εξασφαλίζει υποχρεωτικά την δέουσα εμπειρία.
  •     Θα πρέπει να διασφαλιστεί και να τεθεί υποχρεωτικά και όχι δυνητικά ότι ο Συνήγορος που ορίζεται σε κάθε υπόθεση είναι μέλος του Δικηγορικού Συλλόγου της πόλης όπου θα διαμένει ο δικαιούχος της νομικής βοήθειας, ή του δικαστηρίου που θα επιληφθεί ή όπου θα πρέπει να διενεργηθεί η διαδικαστική πράξη ή η παροχή των νομικών συμβουλών για την διευκόλυνση των πολιτών και την καλύτερη αντιμετώπιση των υποθέσεων.
  •   Να προβλεφθούν αυστηρές κυρώσεις για όσους συνηγόρους αποποιούνται κάποιας υπόθεσης χωρίς σπουδαίο λόγο, όπως π.χ. η οριστική διαγραφή από τους καταλόγους και η μη δυνατότητα επανατοποθέτησης σε αυτούς για μεγάλο χρονικό διάστημα.
  •     Να υπάρξει ρητή πρόβλεψη πως εάν το έργο συνεχιστεί και μετά τη λήξη της σύμβασης του Συνηγόρου, ο Συνήγορος θα δικαιούται να αποζημιωθεί για τις αμοιβές και έξοδα που θα κάνει κατά τη διάρκεια αυτής της ενασχόλησής του.

Άρθρο 14
Γραμματεία
  •      Να υπάρξει ρητή πρόβλεψη πως εάν δεν υπάρχουν διαθέσιμοι ασκούμενοι δικηγόροι προς κάλυψη των θέσεων της Γραμματείας θα δύνανται να επαναδιοριστεί κάποιος και δεύτερη φορά.

Άρθρο 15
Διαδικασία Επιλογής
  •       Σε περίπτωση παραίτησης ή αλλαγής Συντονιστή ή Συνηγόρου, εκτός εάν αυτό γίνει κατά την έναρξη της συβάσεως των ανωτέρω, ο αναπληρωτής τους να μένει για την υπολειπόμενη διάρκεια του παραιτηθέντος Συντονιστή ή Συνηγόρου και να συμβάλλεται για ακόμα μία περίοδο από 6 μήνες έως 1 έτος, καθώς δεν είναι δίκαιο να συμβληθεί ως αντικαταστάτης/αναπληρωτής για ένα μικρό χρονικό διάστημα και μετά να αποκλειστεί για 2 έτη από την επανακατάταξή του στον σχετικό πίνακα.

Άρθρο 16
Χρηματοδότηση παροχής νομικής βοήθειας
  •      Να ελεγχθεί η αναφορά στις διατάξεις του ΝΔ 1017/1971 καθώς αυτές που αναφέρονται δεν ανταποκρίνονται σε όσα αναφέρονται στο σ/ν.
  •     Να υπάρξει σαφής αναφορά και να τεθεί προς διαβούλευση με την Ολομέλεια και τους Δικηγορικούς Συλλόγους το ποσό αποζημίωσης για κάθε πράξη η οποία καλύπτεται από τη νομική βοήθεια, ώστε να μην έχουμε φαινόμενα η αποζημίωση να υπολείπεται των ποσών που αναφέρονται ως αμοιβές στον Κώδικα Δικηγόρων και να υπάρξει δυνατότητα αναπροσαρμογής προς τα πάνω σε διαδικασίες που υπάρχει προφανής αναντιστοιχία της παρεχόμενης εργασίας και της αμοιβής του Συνηγόρου (π.χ. Υπερχρεωμένα).
  •    Να υπάρξει πρόβλεψη για κάλυψη, έστω, ποσοστού των ασφαλιστικών εισφορών των Συντονιστών και Συνηγόρων μέσω της σύμβασης με το Υπουργείο.

Άρθρο 17
Εκκαθάριση
  •     Να προβλεφθεί αποκλειστική προθεσμία εκκαθάρισης που να μην υπερβαίνει τους τρεις μήνες από την κατάθεση εκ μέρους του Συνηγόρου όλων των δικαιολογητικών.

Άρθρο 19
Μη έκδοση γραμματίου προείσπραξης επί καταβολής αμοιβής
  •       Πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη για την απαλλαγή από τον ΦΠΑ επί των γραμματίων αυτών ώστε να μην τον επιβαρύνεται ο Συνήγορος.


Δεν υπάρχουν σχόλια: